Officiële plechtigheid de Vechtezomp

van BOOM tot BOOT HERINTRODUCTIE VAN ZOMPEN OP DE OVERIJSSELSE VECHT

Doop en naamgeving zaterdag 6 mei vanaf 13.30 uur bij schipperscafé en bierbrouwerij De Mommeriete in Gramsbergen,

De Oostermaat 66, 7783BX

Stichting De Vechtezomp heeft ten doel het beschermen en doen herleven van het historische- en culturele karakter van het Vechtdal

  • PROJECT DOEL
  • HISTORIE
  • ONTSTAAN IDEE / INITIATIEF
  • HAALBAARHEIDSSTUDIE
  • EUREGIONALE SAMENWERKING
  • VRIJWILLIGERS BETROKKEN BIJ DE BOUW VAN DE ZOMP
  • VRIJWILLIGE SCHIPPERS
  • BOTENHUIS
  • ARRANGEMENTEN
  • CONTACT
  1. PROJECT DOEL:
  2. HISTORIE:
  3. 3.ONTSTAAN IDEE / INITIATIEF
  4. 4.HAALBAARHEIDSSTUDIE
  5. EUREGIONALE SAMENWERKING
    De herintroductie van de Nederlandse Vechtzomp wordt mede mogelijk gemaakt door een Euregionale samenwerking met financiering vanuit het Prins Bernhard Cultuurfonds, het provinciale PMPC (Product Markt Partner Combinatie) van de provincie Overijssel, de gemeente Hardenberg, het RABO Dividendfonds en enkele private partijen.
  6. 6.VRIJWILLIGERS BETROKKEN BIJ DE BOUW VAN DE ZOMP
  7. 7.VRIJWILLIGE SCHIPPERS
  8. 8.BOTENHUIS
  9. 9.ARRANGEMENTEN
  10. 10.CONTACT

“Herintroductie van de Vechtzomp als grensoverschrijdend toeristisch product.”

Dit doel van het project is om de historie en culturele karakter van het Vechtdal door middel van het weer in de vaart brengen van de historische vechtzompen.

Door middel van toeristisch varen met zompen op de Vecht, dit grensoverschrijdend te laten plaatsvinden en daarmee het Vechtdal aan beide zijden van de grens te promoten. Daarvoor gaat een tweetal zompen varen op een traject tussen Gramsbergen (gemeente Hardenberg) en Laar (Samtgemeinde Emlichheim).

Het is ook mogelijk om per zomp plaatsen als Coevorden en Hardenberg aan Nederlandse zijde aan te doen en Emlichheim aan de Duitse zijde. Na realisatie van de sluizen bij Diffelen en Junne bestaat zelfs de mogelijkheid om de Vecht tot Zwolle af te varen.

Tot ver in de 19e eeuw speelde de Overijsselse Vecht een belangrijke rol in de scheepvaart. Al in de 12e eeuw waren er zompen. Dit zijn kleine vrachtschepen die over de Vecht voeren tussen Duitsland en Nederland en onder andere de Bentheimer zandstenen voor de bouw van het Paleis op de Dam vervoerden. Ze waren bij uitstek geschikt voor moeilijk te bevaren meanderende rivieren, zowel bij hoge als lage waterstanden.

Het varen op de Vecht met zompen is op meerdere manieren als historisch aan te merken. De zompen zijn naar historisch voorbeeld gebouwd. Met het herstellen van de verbinding keert de historische scheepsvaart van Duitsland naar Nederland en vice versa over de Vecht, na jaren van afwezigheid weer terug. De Vechtzompen geven het historisch erfgoed een plek in de grensregio. De Vecht en haar zompen verbindt het Grafschaft Bentheim en de provincie Overijssel van oudsher met elkaar. Aan het einde van de late middeleeuwen beleefde de scheepvaart haar hoogtepunt, waarbij jaarlijks honderden Vechtzompen stroomop- en afwaarts voeren.

Op initiatief van de bestuurders uit Hardenberg en Emlichheim heeft in maart 2012 een eerste bijeenkomst plaatsgevonden over de mogelijkheid om de zomp te herintroduceren op de Vecht. Dit overleg vond plaats in het kader van het project ‘Ruimte voor de Vecht’ en het ‘grensoverschrijdend gebiedsoverleg’.

Op verzoek van de bestuurders van de gemeenten Hardenberg en Emlichheim heeft Grontmij een haalbaarheidsstudie verricht. Deze studie maakte duidelijk dat het realistisch en financieel haalbaar is om het varen met zompen op de Vecht weer mogelijk te maken. Aan de Duitse zijde van de grens is de verdere uitvoering omarmd door Muhlenverein Laar van de karakteristieke molen langs de Vecht. Aan de Nederlandse zijde van de grens is hiervoor de Stichting De Vechtezomp opgericht, uit het bestuur van het Vechtdal Informatiecentrum (Anjerpunt Cultuur en Historie) in Gramsbergen.

Beide houten zompen zijn zoveel mogelijk conform de originele historische modellen gebouwd op de daarvoor opgerichte scheepswerf te Gramsbergen, waarbij ook de benodigde technische ondersteuning tijdens de bouw werd geleverd door deskundigen van de Bataviawerf uit Lelystad. Bij de bouw van beide zompen zijn vele vrijwilligers actief geweest. De bouw van een zomp duurt tussen de 12 en 14 maanden.

Om beide zompen in de vaart te houden hebben zowel Muhlenverein Laar als Stichting De Vechtezomp elk een twintigtal met tenminste vaarbewijs I gediplomeerde schippers tot hun beschikking. Deze vrijwilligers fungeren als schipper. Ook hebben deze vrijwilligers een reanimatie (AED) en beknopte EHBO cursus gevolgd. Aan boord is o.a. een AED en een lift om rolstoel gebonden gasten mee aan boord te nemen.

De Vechtezomp, die zaterdag 6 mei wordt gedoopt door een dame, zal dan een naam krijgen. Ook de bijzondere relatie tussen de doopster en de zomp zal bekend worden.

Op het terrein van het schipperscafé en bierbrouwerij De Mommeriete is een groot in middeleeuwse stijl botenhuis gebouwd. Hierin is Bentheimer zandsteen verwerkt en al het hout, de robuuste balken, zijn van eikenhout, evenals de het schip. Dit botenhuis gaat straks de entree vormen vanaf het water voor het te bouwen kasteel van Gramsbergen. Voordat dit gerealiseerd is, zal er nog heel wat water door de Vecht stromen. (Het oorspronkelijke kasteel van Gramsbergen stond vroeger op een steenworp afstand en is in 1674 door Carl von Rabenhaupt met buskruit opgeblazen, nadat de troepen van Bernard von Galen (Bommen Berend) uit Gramsbergen waren verjaagd. Later werd het kasteel herbouwd, verbouwd en uiteindelijk in 1822 gesloopt).

De familie Kelder, eigenaars en bierbrouwers, willen deze historie laten herleven en gezien wat ze nu al gerealiseerd hebben, hebben we daar wel vertrouwen in.

Op het dak van het botenhuis zijn zonnepanelen aangebracht, zodat de Vechtezomp geheel klimaat neutraal kan varen.

Hoewel met de zomp van Nederland naar Duitsland en vice versa kan worden gevaren, behoren ook diverse recreatieve en toeristische arrangementen tot de mogelijkheid. Hierbij valt te denken aan gecombineerde vaar- en wandeltochten, culinaire events, stadswandelingen in het historisch centrum van Gramsbergen door het Vechtdal Informatiecentrum (museum Gramsbergen www.beleefhetvechtdal.nl ) al dan niet gecombineerd met lunch of diner in een horeca gelegenheid te Gramsbergen, museumbezoek of rondleiding en proeverij in de bierbrouwerij van Gramsbergen.

En voor de meer sportief ingestelde mensen zijn er 'outdoor' activiteiten in combinatie met het varen met de Vechtzomp. Het is allemaal mogelijk.

De zomp kan worden ingezet voor arrangementen aan de hand van thema’s zoals de Kidz Zomp, Picknickzomp of Gentlemanzomp. Bij de kidzzomp stapt een verhalenverteller in de boot of wordt er gevaren naar een mooi plekje langs de Vecht waar de verhalenverteller aanwezig is. Bij de Picknickzomp gaan mensen met een picknickmand vol zalige streekproducten varen. Er zijn enkele boerderijwinkels in de regio met fantastische streekproducten: Buffelfarm Kelder, aspergeboerderij het Nijenhuis, korenmolen Windlust, en ook de delicatessen van bierbrouwerij de Mommeriete.

De zomp is te boeken via www.vechtezomp.nl . Op woensdagen en donderdagen is er altijd een afvaart om 10.00 uur en 14.00 uur. Mensen die niet gereserveerd hebben kunnen met deze publieke tochten mee, maar vol is vol.

Groepen kunnen de hele Vechtezomp reserveren. Er kunnen maximaal 30 personen mee, en bij grotere groepen, komt de Duitse Vechtezomp er bij. Omgekeerd is ook het geval en gaat onze zomp in Duitsland assisteren. Er zijn altijd 2 of 3 bemanningsleden aan boord.

Nadere informatie over vaartijden, reserveringen en arrangementen zijn via de website www.vechtezomp.nl te verkrijgen. Aanvullende informatie is te verkrijgen via telefoonnummer 06 10258630.

Adres Stichting De Vechtezomp: Meiboomsplein 4, 7783AT in Gramsbergen (Overijssel)

Adres opstapplaats: Bierbrouwerij De Mommeriete, De Oostermaat 66, 7783BX in Gramsbergen.

Loading Conversation

Over Gramsbergen

Gramsbergen is een klein stadje aan de Overijsselse Vecht. Tot de herindeling in 2001 is Gramsbergen altijd een zelfstandige gemeente geweest. Er wonen ongeveer 3500 mensen in een hechte gemeenschap waar ‘noaberschap’ nog echt bestaat.

Top